PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS ESAI BAHASA INDONESIA MELALUI STRATEGI PEMODELAN

  • Ade Eka Anggraini STKIP Setiabudhi
  • Elih Solihatulmilah STKIP Setiabudhi

Abstract

The research aims at improving students’ essay writing competence through Modeling Strategy at SDN 3
Rangkasbitung Lebak Banten.The study employed Action Research conducted in two cycles. In collecting the
data, the writer used essay writing test, questionnaire, interview, document and observation as well.
Moreover, in analyzing the data the descriptive statistics was utilized. The data were analyzed both
qualitatively and quantitatively. The research findings show that Modeling Strategy is effectively improved
students’ essay writing competence. As shown from the preliminary test result dealt with students’ essay
writing competence on 41 students at the cycle I. There was no student with very high competence, 2 students
good competence (4.9%), 34 students medium competence (82, 9%), and 5 students low competence (12,
2%). Then, on cycle II became 13 Students (31, 7%) with very good competence, 28 students (68, 3%) with
good competence, and no more students with medium and low competence.
Keywords: teaching and learning, essay writing, Modeling Strategy.
Abstrak
Tujuan utama penelitian ini adalah untuk menjelaskan proses pembelajaran dan hasil proses peningkatan
keterampilan siswa dalam menulis esai bahasa Indonesia melalui strategi pemodelan. Penelitian ini dilakukan
di SDN 3 Rangkasbitung Lebak Banten. Penelitian ini menggunakan studi penelitian tindakan dengan dua
siklus. Teknik analisis datanya menggunakan statistic deskriptif. Data penelitian ini berupa tulisan esai, hasil
angket, hasil wawancara, dokumen dan hasil observasi. Hasil pengumpulan data diolah secara kualitatif dan
kuantitatif. Dari data tersebut diperoleh hasil pembelajaran menulis bahasa Indonesia siswa SDN 03
Rangkasbitung dengan menggunakan strategi pemodelan. Dari 41 siswa saat tes awal tidak ada siswa yang
bertingkat sangat baik, setelah tindakan tes akhir siklus II menjadi 13 siswa (31,7%). untuk skor baik tes awal
terdapat 2 siswa (4,9%) meningkat menjadi 28 (68,3%). Untuk skor sedang awal terdapat 34 siswa (82,9%)
menjadi tidak ada. Untuk skor kurang terdapat 5 siswa (12,2%) meningkat menjadi tidak ada.
Kata kunci: Pembelajaran, Menulis Esai, Strategi Pemodelan

Published
2020-01-06
How to Cite
Anggraini, A., & Solihatulmilah, E. (2020). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS ESAI BAHASA INDONESIA MELALUI STRATEGI PEMODELAN. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 3(2), 70-77. Retrieved from https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpds/article/view/85

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.