PENGARUH PENDIDIKAN ORANG TUA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA (SURVEY PADA SD NEGERI DI KABUPATEN LEBAK)

  • Samsu Bahri STKIP Setiabudhi

Abstract

This study aims to analyze the truth of the hypothesis regarding the influence of reading interest and
vocabulary mastery on the ability to write text description students. The research hypotheses tested included:
1) The Effect of Parental Education and Learning Motivation on students' English learning achievement. 2)
the effect of parental education on students' English learning achievement. 3) The effect of learning
motivation on students' English learning achievement. The research method used is observation. The
population of this study was all grade VI students of SD Negeri in Lebak Regency with a sample size of 60
students, with a simple random sampling technique. Instrument data about parental education and learning
motivation obtained through questionnaires and English learning achievement were obtained from report
cards. Data analysis uses multiple regression analysis. The results of hypothesis testing obtained the
following conclusions: (1) there is a significant influence of parental education and learning motivation on
the learning achievement of English students in class VI at SD Negeri Regency Lebak. This is evidenced by
the value of sig. = 0,000 <0.05 and t arithmetic = 55.905. (2) there is a significant influence of learning
motivation on English language learning achievement of Grade VI students of SD Negeri in Lebak Regency.
This is evidenced by the value of sig. = 0,000 <0.05 and t arithmetic = 5.926. (3) there is a significant
influence of learning motivation on English language learning achievement of Grade VI students of SD
Negeri in Lebak Regency. This is evidenced by the value of sig. = 0.001 <0.05 and t arithmetic = 3.570.
Keywords: Parental Education, Learning Motivation, English Learning Achievement

Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kebenaran hipotesis mengenai pengaruh minat baca dan
penguasaan kosa kata terhadap kemampuan menulis teks deskripsi siswa. Hipotesis penelitian yang diuji
meliputi : 1) Pengaruh Pendidikan Orang tua dan Motivasi Belajar terhadap prestasi belajar Bahasa Inggris
siswa. 2) pengaruh pendidikan orang tua terhadap prestasi belajar Bahasa Inggris siswa. 3) Pengaruh motivasi
belajar terhadap prestasi belajar Bahasa Inggris siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah observasi.
Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VI SD Negeri di Kabupaten Lebak dengan besaran sampel
60 siswa, dengan dengan teknik sampling simple random.instrumen data tentang pendidikan orang tua dan
motivasi belajar yang diperoleh melalui kuesioner dan prestasi belajar Bahasa Inggris diperoleh dari nilai
raport. Analisis data menggunakan analisisregresi ganda. Hasil pengujian hipotesis diperoleh kesimpulan
sebagai berikut: (1) terdapat pengaruh yang signifikan pendidikanorang tua dan motivasi belajarterhadap
prestasi belajar Bahasa Inggris siswa kelasa VI SD Negeri di Kabupaten Lebak. Hal ini dibuktikan dengan
nilai
sig.= 0,000 < 0,05 dan t hitung = 55,905. (2) terdapat pengaruh yang signifikan motivasi belajar terhadap
prestasi belajar Bahasa Inggris siswa kelas VI SD Negeri di Kabupaten Lebak. Hal ini dibuktikan dengan
nilai
sig. = 0,000 < 0,05 dan t hitung = 5,926. (3) terdapat pengaruh yang signifikan motivasi belajar terhadap
prestasi belajar Bahasa Inggris siswa kelas VI SD Negeri di Kabupaten Lebak. Hal ini dibuktikan dengan
nilai
sig. = 0,001 < 0,05 dam t hitung = 3,570.
Kata Kunci : Pendidikan Orang Tua, Motivasi Belajar, Prestasi Belajar Bahasa Inggris

Published
2019-05-25
How to Cite
Bahri, S. (2019). PENGARUH PENDIDIKAN ORANG TUA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA (SURVEY PADA SD NEGERI DI KABUPATEN LEBAK). Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 2(2), 86-92. Retrieved from https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpds/article/view/22

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.